Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2024

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Štatút

Projekt je určený vizuálnym umelcom a umelkyniam narodeným alebo pôsobiacim na Slovensku. Slovenské štátne občianstvo nie je podmienkou, ak tu uchádzač*ka preukázateľne žije, tvorí a pôsobí. Hlásiť sa môžu aj autori*ky, ktorí sa na Slovensku narodili, ale žijú alebo pôsobia v zahraničí. Účasť v projekte je založená na otvorenej výzve a možnosti prihlásenia sa pre každého, kto spĺňa podmienky uvedené v štatúte. Cena Oskára Čepana podporuje nie len jednotlivých umelcov a umelkyne, vybraných každoročne medzinárodnou odbornou porotou v ich tvorivom vývoji, ale kultivuje aj divácku scénu, prijímateľov súčasného vizuálneho umenia a diskurz o ňom vo všeobecnosti. Projekt napomáha zviditeľňovaniu a popularizácii slovenského umenia, stimuluje a podporuje vznik nových umeleckých diel, iniciuje cezhraničné a medzinárodné spolupráce. A to najmä aktívnou spoluprácou s medzinárodne koncipovanou porotou, každoročne obmieňanou o špičkové mená vo svojom obore, ako aj s rezidenčným programom Residency Unlimited v New Yorku (USA).

História slovenskej verzie ocenenia, ktoré je súčasťou širšieho medzinárodného networku podobných ocenení YVAA - Young Visual Artists Awards siaha do roku 1996, kedy ju pod názvom Mladý slovenský výtvarník roka založila zakladateľka a riaditeľka americkej nadácie The Foundation for a Civil Society (FCA) Wendy W. Luersová. Spoločne so svojím manželom Williamom Luersom, americkým veľvyslancom v Prahe, strávila v Československu niekoľko rokov a po páde komunistického režimu sa rozhodla pre pomoc krajinám východného bloku na kultúrnom poli: založila tradíciu udeľovania výtvarných cien, spojenú s následným pobytom víťaza v USA. Od roku 2001 nesie slovenská obdoba projektu aktuálny názov Cena Oskára Čepana, podľa teoretika výtvarného umenia Oskára Čepana (1925-1992).

* Oskár Čepan (1925 – 1992) bol vyhraneným kritikom a teoretikom výtvarného umenia so širokým záberom a prenikavým rozhľadom, zasväteným editorom a antologistom, erudovaným a vnímavým autorom textov o súdobom slovenskom výtvarnom umení, filozofom, teoretikom, historikom a kritikom. V slovenskom dejepise výtvarného umenia dvadsiateho storočia mal nezastupiteľné postavenie. Jeho texty sú dodnes aktuálne a prekvapujúco presné.

Kontakt

mail: cenaoskaracepana2022@gmail.com

Organizačný tím

Petra Nela Pučeková, projektová koordinátorka, zabezpečuje organizačnú stránku Ceny Oskára Čepana. Svoje štúdium ukončila na Katedre intermédií, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, s ročným pobytom na KASK v belgickom Ghente, kde študovala performance. Ako projektová manažérka pôsobila v Ateliéri vvv na Katedre Intermédií, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave. Okrem toho sa v minulosti venovala viacerým koordinačným pozíciam na domácich, ako aj medzinárodných projektoch (Institute of Anxiety, LES/Woods). Vo svojej výtvarnej praxi sa zaujíma o pomalé, kolektívne a performatívne.

Patrícia Chamrazová, asistentská a produkčná podpora v Cene Oskára Čepana. Patrícia Chamrazová pôsobí taktiež ako mediálna umelkyňa. Magisterské štúdium absolvovala v odbore Intermédiá na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Svoj druhý diplom získala v odbore Transmediálne umenie na University of Applied Arts Vienna. Produkciu a projektovú koordináciu zastrešovala pre viaceré domáce, ako aj medzinárodné projekty. Patrí medzi ne napríklad: 10001 Bibliothekare, BPNXT, Sensorium. Aktívne sa zúčastňuje na rôznych medzinárodných výstavách, projektoch a rezidenciách.

Petra Wesserle je zodpovednou za PR a tvorkyňou obsahu na sociálne siete pre Cenu Oskára. Petra Wesserle je študentkou teórie a dejín výtvarného umenia na Palackého Univerzite v Olomouci. Aktuálne sa venuje grafickému dizajnu a produkcii v umeleckej oblasti. V rámci projektu Ceny Oskára Čepana sa venuje tvorbe kreatívneho obsahu na sociálnych sieťach. Absolvovala študijné pobyty na zahraničných univerzitách v Bologni a v Ríme. Svoje teoretické vedomosti a praktické skúsenosti uplatňuje v kurátorstve súčasného umenia.