2019
Víťaz
Cena Oskára Čepana
Archív
23. 2. 2021
Katalóg z výstavy finalistov Ceny Oskára Čepana 2019
29. 11. 2019
29. 11. 2019
22. 11. 2019
8. 11. 2019
5. 11. 2019
Umenie sa nemá uzatvárať do seba
27. 10. 2019
18. 10. 2019
Čo spája tohtoročných finalistov
18. 10. 2019
18. 8. 2019
22. 5. 2019
2. 5. 2019
31. 1. 2019
Nadácia – Centrum súčasného umenia pozýva na 24. ročník Ceny Oskára Čepana, ocenenia mladých slovenských vizuálnych umelcov a umelkýň.
• Výstava finalistov: Ekológia túžby, 9. 11. 2019 - 1. 3. 2020; • Vernisáž výstavy: 8. 11. 2019 o 18:00; Východoslovenská galéria, Hlavná 27, Košice
• Slávnostný ceremoniál a vyhlásenie lauretáta/lauretátky Ceny Oskára Čepana 2019: 29. 11. 2019; Východoslovenská galéria / Kino ÚSMEV; Košice
Vystavujúci finalisti: Jan Durina, Dávid Koronczi, Milan Mazúr, Erik Sikora, Gabriela Zigová
Kurátor – Václav Janoščík
Tím Ceny Oskára Čepana 2019: Organizátor – Nadácia – Centrum súčasného umenia; Spoluorganizátor – Collective, Východoslovenská galéria Košice; Koordinácia/supervízia – Lucia Gavulová; Architekt / vizuálna identita – Peter Liška;
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Partner – J&T Banka, Košický samosprávny kraj; Partneri – Trust for Mutual Understanding, Residency Unlimited, Young Visual Artists Awards; Komunikačný partner – SKPR STRATEGIES; Mediálni partneri – Denník N, RTVS, Rádio Devín, Rádio_FM, SITA, WebNoviny.sk, Artalk.cz, Vlna
Vyhlásenie poroty
Vysoká kvalita a rozmanitosť umelcov prihlásených do Ceny Oskára Čepana 2019 bola pre porotu inšpiratívnou výzvou. Rozličné prístupy a postoje tvorcov k umeleckým postupom, diskurzu a mediálnym výstupom vytvorili podmienky pre intenzívny dialóg medzi medzinárodnými a lokálnymi umeleckými tendenciami, ktorých dynamika však porote výberový proces ani trochu nezjednodušila. Prostredníctvom aktivizmu, akademických či iných aktivít umelci reflektujú široký tematický rámec od národných a rodových identít cez politické a osobné hranice až po súčasný vzťah človeka k environmentálnej problematike. S dôrazom na humor, melanchóliu či vznešenosť súčasnosti sa postoj finalistov opiera o výskum, teóriu, svieže mediálne prístupy a štýly. Tie sa spájajú a odhaľujú nové vzrušujúce perspektívy. Príroda ako metafora spoločnosti navyše umožňuje umelcom artikulovať rolu tela – ktoré je prirodzené a sebapotvrdzujúce – v re-transformácii spoločnosti. Jedinečné vízie a štýly, ktoré siahajú od formálneho k indiferentnému predstavujú vitálny a živý náhľad na súčasnú umeleckú produkciu na Slovensku.
Vzhľadom na vysokú kvalitu tvorby prihlásených uchádzačov boli do finále Ceny Oskára Čepana po prvýkrát v histórii vybraní PIATI finalisti: Jan DURINA (1988), Dávid KORONCZI (1990), Milan MAZÚR (1989), Erik SIKORA (1986), Gabriela ZIGOVÁ (1989)
Porota
Vjera Borozan /CZ/ je historička umenia a kurátorka, pôsobiaca v Prahe. Aktuálne pracuje ako riaditeľka platformy pre súčasné umenie Artyčok TV. Prednáša na Akadémii výtvarných umení v Prahe. Pracovala ako riaditeľka Národného múzea v Čiernej Hore (2017-2018) a spolupracovala s iniciatívou súčasného umenia tranzit.cz.
Rainer Fuchs /AT/ je zastupujúcim riaditeľom, vedúcim kurátorom a vedúcim výskumného oddelenia Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig (mumok) vo Viedni, kde zároveň prednáša na Akademie der bildende Künste. Venuje sa rakúskemu a medzinárodnému modernému a súčasnému umeniu v kontexte kultúrnej antropológie.
Bartholomew Ryan /USA/ je nezávislý kurátor, ktorý pôsobí v Minneapolise (USA). V minulosti pôsobil ako Milton Fine Curator v Andy Warhol Museum v Pittsburghu a ako Assistant Curator vo Walker Art Center v Minneapolise, kde bol spolukurátorom ambiciózneho historického výstavného projektu International Pop (2015).
Lora Sariaslan /NL/ je historička umenia a kurátorka, ktorá v minulosti kurátorsky pôsobila v Dallas Museum of Art (2001-2005) a v Istanbul Modern (2005-2011). Prednáša na University of Amsterdam. Je členkou AICA Turecko a medzinárodnou korešpondentkou pre European Museum Forum (EMF) tamtiež.
Jaro Varga /SK/ je umelcom a kurátorom. V roku 2018 realizoval umelecké projekty v Paríži, New Yorku, Soule, Bruseli a v Londýne. V rokoch 2007 až 2019 viedol Galériu HIT v Bratislave, v 2015 až 2017 pôsobil ako šéfkurátor galérie MeetFactory v Prahe. V celom spektre svojich aktivít sa primárne zaoberá problematikou expandovanej role umelca a umenia.