Michal Moravčík
CV
* 1974 – † 2016
Stanovisko
.
Kurátorský text
Michal Moravčík (1974–2016) absolvoval štúdium sochy na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení. Hoci bol vyškolený ako klasický sochár, jeho prístup bol výrazne konceptuálny. Svoje objekty tvoril skôr privlastnením si už jestvujúcich, než ex nihilo (zničoho). Ako materiál používal často starý nábytok, najmä z dôb socializmu, ktorý bol pre autora nositeľom estetických aj špecifických ideových kvalít. Moravčík pracoval s textom, fotografiou, inštaláciou, performanciou. Svojimi dielami upozorňoval na riziko nedemokratických systémov a zneužívania moci, zaoberal sa problematikou verejného priestoru a fungovania inštitúcií. Bol aj občianskym aktivistom, výrazne sa podieľal na iniciatívach Dvadsať rokov od Nežnej neprebehlo, protestoch proti osadeniu sochy Svätopluka na hrade a iných. Spoločne s umelcami Daliborom Bačom, Tomášom Džadoňom a Martinom Piačkom založil v roku 2010 public-artový projekt Verejný podstavec, v rámci ktorého kriticky, no zároveň konštruktívne reagovali na dianie vo verejnom priestore. Moravčík vychádzal ako umelec z presvedčenia, že práve veci, ktoré sme zvyknutí prehliadať a nevnímať, napríklad vzhľad verejného priestoru, všeobecnú stratu súkromia, prevládajúce politické ideológie, zásadne ovplyvňujú život jednotlivca. Jeho umelecké aj občianske aktivity charakterizovala snaha o revitalizáciu existujúceho stavu. Cenu Oskára Čepana získal v roku 2004. Výstava finalistov sa konala v Galérii mesta Bratislavy a okrem Michala vybrala odborná porota do finále aj Tomáša Agata Blonskeho, Jaroslava Kyšu a Petra Maukša Vodu. Michal nás po ťažkej chorobe opustil v októbri roku 2016.