Víťaz
Cena Oskára Čepana
Pavla Sceránková
Archív
28. 6. 2010
24. 6. 2010
24. 6. 2010
10. 6. 2010
26. 5. 2010
1. 4. 2010
Pavla Sceránková
CV
*1980 Košice
VZDELANIE: 2011 PhD Akademie Výtvarných Umění v Praze; 2008 doktorandské štúdium na Akademii Výtvarných umění v Praze u docenta Vladimíra Skrepla; 2006 MgA na Akademii Výtvarných Umění v Praze; 2000 - 2006 Akademie Výtvarných Umění v Praze, Prof.Miloš Šejn, Prof.Milan Knížák;
SAMOSTATNÉ VÝSTAVY: 2014 – The Old light IN THE GALAXIES DEPARTMENT, kurátor: Ján Zálešák, Fait gallery, Brno, CZ; 2013 – Constellation, kurátor: Yvona Ferencová, Moravian Gallery in Brno, CZ; Woman in the Moon, kurátor: Sandra Baborovská, Prague City Gallery, Prague, CZ; 2012 – Missing Chapter, kurátor: Tereza Stejskalová, Drdova Gallery, Prague, CZ; 2011 – A Message from the Neocortex, kurátor: Sandra Baborovská, Prague City Gallery, The Golden Ring, Prague, CZ; 2009 – Alles wird gut – Dům umění města Brna - G99 , Brno, CZ; Hlavo Lam – BKC, Brno; 2008 – Upomienkové predmety – s Dušanom Zahoranským - Make Up Gallery, Košice, SK; Otevřeno zavřeno otevřeno zavřeno ... - Benzínka u Slaného, CZ; 2006 – Kapusta - Galerie Jelení, Praha; 2004 – Pavla in Atelier Unsichtbar Stuttgart, DE;
SKUPINOVÉ VÝSTAVY: 2014 – Europe, Europe, kurátor: Hans Ulrich Obrist, Thomas Boutoux a Gunnar B. Kvaran, Astrup Fearnley Museet, Oslo; Circular Ruins, kurátor: Jean-Marc Avrilla, Meetfactory gallery, Francouzský institut, Praha; 9th Biennial of Photography and Visual Arts, Liege, BE; 2013 – Jamais Vu, kurátor: Maria Niemyjska, Art Gallery Wozownia, Torun, PL; Things and People, kurátor: Michal Jachula, Arsenal Gallery, Bialystok, PL; Grey Zone, spolu s Mihut Boscu Kafchin, Peter Puklus, kurátor: Zita Sárvari, Krokus Gallery, Bratislava, SK; 2012 – Systems and Accidents, spolu s Cyril Blažo, Tomáš Džadoň, Eva Koťátková, kurátor: Lída Pribišová, Exelettrofonica, Rome, IT; The Stars Look Different Today, kurátor: Zita Sarvari, Dovin Gallery Budapest, HU; On the contrary, kurátor: Karina Kottová, Meetfactory, Prague; The Beginning of the Century, kurátor: Pavlína Morganová, Yápadočeské muzeum v Plzni, Plzeň, CZ; The Islands of Resistance. Between the First and Second Modernity 1985-2012, kurátor: Jiří Ševčík, Edith Jeřábková a Jana Ševčíková, Národná galerie v Prahe, Veletržní palác, Praha; 2011 – Short Amorpha, kurátor: Luke Styles, BFI London, GB; Raum Selbst, kurátor: Friederike Hauffe Dům umění města Brna, Brno, CZ; Prague Biennale 5, kurátor: Vjera Borozan a Mariana Serranová, Microna, Praha; Critical Space, kurátor: Áron Fenyvesi, Trafo Gallery, Budapest, HU; 2010 – Bienále mladého umění Zvon 2010, kurátor: Tomas Pospiszyl, Galerie hlavního města Praha, Dům u kamenného zvonu, Praha; Cena Oskára Čepana 2010, Medium, Bratislava, SK; Sběratelé / Československý pavilon kurátor: Lucie Drdová a Martin Mazanec, Brot Kunsthalle, Vienna, AT;...
OCENENIA, REZIDENCIE: 2010 – Visegrad Artist Residency Program, Studio of Young Artists Association, Budapest, HU; 2009 – Cena Václava Chada /V. Zlínský salon mladých/;2007 – Cena Cyprián /1.ročník bienále mladých umelcov v Trnave – Skúter/; 2006 – Cena rektora AVU v Prahe; 2002 – Cena Jozefa Hlávky;
2009 – Cooperative Méduse in Quebec, Canada /Pépinières européennes pour jeunes artistes/; 2006/2007 DAAD štipendium na UDK Berlin, Prof.Tony Cragg; 2004 – Erasmus štipendium - Gray School of Art Aberdeen, Škótsko; 2002 – Kunstlerwege štipendium - AKA Stuttgart, Nemecko;
Stanovisko
...
Kurátorský text
Ak maliarstvo a maľba vďaka predbežnej snahe vyvrátiť tézu o svojej smrti, ktorá vlastne nikdy nezaznela, reflexívne obnovujú v česko-slovenskom kontexte svoju platnosť a niekedy dokonca očaria, kríza plastiky, o ktorej sa taktne mlčí, trvá. A trvá. Len niekoľko umelcov a umelkýň dokázalo v priestore sochárstva zhodnotiť aspoň niečo z toho všetkého, čo sa s umením a okolo neho stalo. Napríklad Stanislav Kolíbal, Jozef Jankovič, Eva Kmentová, Mária Bartuszová, Věra Janoušková, Tomáš Hlavina. Pre umelcov mladších generácií je to vždy napokon vlastné rozhodnutie – majú možnosť vyrásť na príkladoch a vzoroch alebo proti nim. Pavla sceranková je umelkyňa, ktorej objekty sú pre mňa vždy skôr sochou ako prostredím či inštaláciou. Akokoľvek aktivizujú diváka, prípadne užívateľa, akokoľvek odkazujú k funkcii a predpokladu svojho tvaru, akokoľvek sa odvíjajú v priestore z konceptu a úvahy, napokon tvoria sebe vlastné umiestnenie, nachádzajú formu, artikulujú vlastnosti použitého materiálu a nejakým spôsobom – vo svojom užití, pohybe, ponúkaných možnostiach – trvajú. Vo svojej lapidárnosti, sympatickej priamočiarosti v nachádzaní formálnych odpovedí na otázky vychádzajúce z fenomenologicky podfarbeného údivu nad mentálnymi reakciami na fyzický priestor nielen prekvapujú, ale uisťujú o produktivite rozšíreného poľa sochárskej praxe.
Marek Pokorný, Brno, jún 2010