Cena Oskára Čepana
Monika Pascoe Mikyšková
Archív
22. 2. 2023
→ Výstava Kunsthalle Bratislava
9. 2. 2023
Na výstave Call Me If You Need Me spoznáte umelcov a umelkyne Ceny Oskára Čepana 2022
28. 11. 2022
Lenka ADAMCOVÁ - Dielo je subjektívnou výpoveďou
28. 4. 2022
Porota vybrala 5 umelcov/umelkýň
22. 4. 2022
22. 4. 2022
22. 4. 2022
22. 4. 2022
11. 4. 2022
Do Ceny Oskára Čepana 2022 sa prihlásilo 57 vizuálnych umelcov a umelkýň
31. 3. 2022
24. 3. 2022
Aktuálne o Cene Oskára Čepana 2022
21. 3. 2022
1. 2. 2022
Monika Pascoe Mikyšková
CV
Monika Pascoe Mikyšková absolvovala magisterské štúdium v Ateliéri maľby +– XXL, kde v roku 2014 ukončila doktorandské štúdium. V roku 2004 sa zúčastnila študijného pobytu v ateliéri Roxy Walsch na University New Castle Upon Tyne vo Veľkej Británii. V roku 2020 získala štipendium Nadácie NOVUM, v roku 2015 ocenenie v kategórii solector selection prize v rámci Essl Art Award CEE a v roku 2007 3. miesto v súťaži VÚB Maľba. V rámci samostatných výstav prezentovala svoju tvorbu napríklad v Arosita Gallery v bulharskej Sofii s prezentáciou Natural Environment (2021), alebo na skupinovej výstave Calm/Still Life (2021) v Tsekh Gallery v Kijeve.
Stanovisko
„Moje kresby vychádzajú z pozorovania skutočných rastlín, ale nakoniec vždy odzrkadľujú môj vnútorný ženský svet. Odrážajú miesta, ktoré som navštívila, len tvary sú pokrivené a farby nezodpovedajú realite. Sú zvláštne, podobné kresbám Nehemiah Grewa, ktoré vo svete vedy už nie sú aktuálne, ale stále pôsobivé. Moja práca nie je politická v zmysle aktivizmu, ale keďže príroda je jednou z mojich hlavných inšpirácií, záleží mi na jej ochrane a podporujem všetky environmentálne aktivity, ktoré sa snažia zmeniť súčasnú klimatickú situáciu. Rovnako si myslím, že moje práce vychádzajú zo ženskej skúsenosti v súčasnom svete.“, vyjadrila sa okrem iného k svojej tvorbe.
Kurátorský text
„Maliarska prax Moniky Pascoe Mikyškovej osciluje medzi predstavou maľby ako sochy a maľby ako archeologického média. Stelesňujúc rolu vizuálnej botaničky sa Mikyšková inšpiruje Nehemiahom Grewom, anglickým botanikom, ktorý ako prvý identifikoval vnútornú štruktúru a funkciu rastlín. Jej obrazy nám pripomínajú krásu prírodného sveta a zdôrazňujú význam životného prostredia. Jej technika, detailná a jemná zároveň, odráža zložitosť a krehkosť rastlín. Inštalácie voľne stojacich štruktúr zaujali porotu ich schopnosťou nanovo si predstaviť pojem maľby ako sochy, ako aj stvárnením fiktívnych záhrad v kontexte múzea. Mikyškovej maľby sú svojím spôsobom výzvou k činom pre naše životné prostredie: „Moja tvorba nie je angažovaná a umenie nerobím preto, aby som agitovala, ale keďže je pre mňa príroda jedným z hlavných zdrojov inšpirácie, záleží mi na jej ochrane. Veľmi podporujem všetky environmentálne aktivity, ktoré sa usilujú o zmenu súčasného stavu vo svete.“ - Amira Gad