Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2024

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Cena Oskára Čepana

Ján Skaličan

Lenka Adamcová

Michal Mitro

Monika Pascoe Mikyšková

Peter Kašpar

→ Portfólio

Archív

22. 2. 2023

CALL ME IF YOU NEED ME

→ Výstava Kunsthalle Bratislava

9. 2. 2023

Na výstave Call Me If You Need Me spoznáte umelcov a umelkyne Ceny Oskára Čepana 2022

→ Tlačová správa

28. 11. 2022

Lenka ADAMCOVÁ - Dielo je subjektívnou výpoveďou

28. 4. 2022

Porota vybrala 5 umelcov/umelkýň

→ Tlačová správa

22. 4. 2022

Porota - Lilia Kudelia

22. 4. 2022

Porota - Edith Jeřábková

22. 4. 2022

Porota - Amira Gad

22. 4. 2022

Porota - Aaron Cezar

11. 4. 2022

Do Ceny Oskára Čepana 2022 sa prihlásilo 57 vizuálnych umelcov a umelkýň

→ Tlačová správa

31. 3. 2022

Výzva predlžená!

→ Tlačová správa

24. 3. 2022

Aktuálne o Cene Oskára Čepana 2022

21. 3. 2022

COČ počas vojny

→ Tlačová správa

1. 2. 2022

VÝZVA NA PRIHLASOVANIE

Peter Kašpar

www.peterkaspar.net

CV

Peter Kašpar vyštudoval masmediálnu komunikáciu na Univerzite Sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V roku 2017 sa zúčastnil štipendijného pobytu SAIC na School of the Art Institute v Chicagu, v roku 2016 absolvoval rezidenčný pobyt The Fountainhead na Miami a v roku 2015 na School of Visual Arts Residency v New Yorku. V roku 2014 bol nominovaný na Pulse Art Prize. Medzi samostatné výstavné projekty posledného obdobia patria napríklad Liquid Being (2021) v A Promise of Kneropy (APART Collective) alebo Sunroof (2017) v The Java Project v newyorskom Brooklyne.

Stanovisko

„Moja tvorba sa odvíja od uvažovania o imagináciách budúcnosti, ktoré prinášam v subtílnych náznakoch a neusilujem sa predostrieť jeden “správny” spôsob možného vývoja. Odrážam neuchopiteľné a neisté pocity z budúcnosti, v ktorej sa biologické stalo neoddeliteľnou súčasťou technologického sveta a naopak. Svet v ktorom neexistujú binárne delenia a všetko je inherentne prepojené, mýty a fakty sa prelínajú a splývajú do nelineárneho toku émocií, s ktorým sa naše vedomie nevie vysporiadať. Objekty ktoré vytváram tlmočia práve takéto dekonštruované nostalgie z budúcnosti a pomocou jemných odvolávok spúšťajú asociačné procesy v divákovom podvedomí.“, vyjadril sa k svojej tvorbe autor.

Kurátorský text

„Bolo by jednoduché povedať, že ústrednou témou práce Petra Kašpara je umelá inteligencia (UI), no v skutočnosti sme ústrednou témou jeho tvorby my: keďže UI sme my. Oddeľovanie ľudí od UI a technológií nastavuje binárnu optiku a zakladá budúci konflikt. Možno aj preto nás Kašpar nezavádza len do pohlcujúceho sveta virtuálnej reality (VR), ale neustále udržiava spojenie s naším, zdanlivo známym, fyzickým svetom vecí a tiel. Umelec sa nám však snaží ukázať, že veci sa majú inak a UI nám môže odhaliť neznáme skutočnosti v rámci sveta tak, ako ho chápeme. Dané spojenie potom sleduje na kognitívnej a zmyslovej úrovni prepojením činnosti našich telesných receptorov, mozgových vlákien, optických káblov a algoritmov UI. Peter Kašpar sa dlhodobo zaujíma o umelú inteligenciu, rasizmus a etiku. Pomocou UI zbiera, pozoruje a porovnáva zákonitosti živých a neživých vesmírnych a pozemských entít, poskytujúc tak dôkazy o vzájomnej prepojenosti a príbuznosti všetkých častíc.“ - Edith Jeřábková