Víťaz
Cena Oskára Čepana
Paula Malinowska
Archív
26. 11. 2024
Cez nekonečné momenty blednúcich snov ti noc o chvíľu predĺžim
11. 11. 2024
Rozhovory s laureátkami Ceny Oskára Čepana 2024 s Miroslavou Urbanovou pre artalk
26. 8. 2024
20. 8. 2024
Predstavenie tímu Ceny Oskára Čepana 2024
10. 6. 2024
“Označujú ma za renesančného človeka.” Tomáš Moravanský
3. 6. 2024
“Umenie nedokáže byť apolitické.” Kvet Nguyen
20. 5. 2024
“Jediné, na čo má zmysel tlačiť, je autentickosť výpovede.” Svetlana Fialová
7. 5. 2024
“ Zastávam kreativitu, ktorá je citlivá a angažovaná”. Paula Malinowska
19. 4. 2024
Cena Oskára Čepana 2024 pozná svojich laureátov a laureátky!
13. 4. 2024
13. 4. 2024
12. 4. 2024
11. 4. 2024
19. 2. 2024
Paula Malinowska
CV
Paula Malinowska (1998)
VZDELANIE
2020-2022 Magisterské štúdium na katedre Intermédií na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 2016-2020 Bakalárske štúdium na katedre Fotografie a Nových Médií na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave
SKUPINOVÉ VÝSTAVY
Ctrl + ↑ for Coyote Time (Trafó Galéria, Budapest, HU, 2024), Whoever settles down in a perfect home, will have to move (Glassbox, Paris, FR, 2023), Will I Ever Look Into Your Eyes Again? (Šopa Gallery, Košice,SK, 2024), FALL OPEN STUDIOS (AiR 351, Cascais, PT, 2022), Fossora (Galéria Mesta Bratislavy, SK, 2023), The Burn Before The Burnout (Karlin Studios, Prague, CZ, 2021), Temporary Connection With Dancing Plant (A Promise of Kneropy, Bratislava,SK, 2022), Miznúce Telo (Schaubmarov Mlyn, Pezinok,SK, 2021); NOWLESSNESS ACT III (Kunsthalle, Bratislava,SK, 2021); Garden Dialogues (Atelier XIII, Bratislava,SK, 2021); Wild Things Community Screening (HOTDOCK project space, Bratislava,SK, 2021)
REZIDENCIE
november 2023 MuseumsQuartier, Viedeň, Rakúsko
NOMINÁCIE
2022 víťazka open callu pre ženské umelkyne z krajín V4 platformy Secondary Archive (Platforma pre ženské umelkyne zo Strednej a Východnej Európy) 2021 Rotterdam Photo Festival shortlist 2019 PHMuseum Photography Grant, PhEST shortlist 2018 CZECH PRESS PHOTO, Canon Junior Award finalistka
Stanovisko
Zastávam kreativitu, ktorá je citlivá a angažovaná. Neopomína sociopolitické kontexty, v ktorých sa nachádza a na ktoré reaguje. Je to zároveň tá istá kreativita nerezignujúca na hravosť a zvedavosť, ktorými skúma potenciál vizuálneho jazyka ako nástroja pre komunikáciu spoločenských tém. Moja tvorba je rámcovaná zdieľaným pocitom mladej generácie neskorého kapitalizmu, ktorá postráda alternatívu v časoch globálnej klimatickej katastrofy a akcelerujúceho technologického vývoja. Vo svojich dielach, ktoré pracujú s prvkami fikcie a žánru New Weird, spytujem generatívny potenciál digitálneho umenia. Pracujem s momentom náhody v technike fotogrametrie, pomocou ktorej pretavujem fyzické objekty do 3D priestoru. Zámerne rozvíjam neočakávanú chybovosť, ktorú počítačový algoritmus pri budovaní 3D objektu vytvorí. Zaujíma ma kreatívny potenciál technológii a úloha, ktorú môže zohrávať v procese hľadania novej citlivosti a vzťahovania sa k planéte v 21. storočí. Vo svojom umeleckom výskume vychádzam zo štúdií z oblasti biológie, klimatológie, či vývoja technológií. Zároveň však zastávam intuitívny proces tvorby, ktorý by sa mohol zdať protikladným ku spomenutým zdrojom inšpirácie založeným na premise racionalizmu a logického myslenia. Zaujíma ma vzájomný vzťah racionálneho a intuitívneho so snahou o ich prepojenie. Rezonujú vo mne slová francúzskej umelkyne Camille Henrot, podľa ktorej mýty a veda nemusia nutne stáť proti sebe v opozícii: „Veda vzniká v presvedčení a viere. Ba čo viac, mytologické základy boli veľmi často použité na vytvorenie teórií, ktoré boli neskôr vedecky overené. Viera je často pôvodom intuície, ktorá sa potom stáva fyzikálnym alebo vedeckým zákonom (…)“1. Mýtus je niečo, čo zvyčajne nezvykneme považovať za pravdivé. Je bájnym príbehom ukotveným mimo našu zaužívanú realitu postavenú na racionálnom zmýšlaní a interpretovaní sveta. Ked sa však vrátime k mytológiám pochádzajúcim z kolísky európskej civilizácie, až podozrivo nám svojimi metaforami pripomínajú vzorce diskriminácie prítomné v súčasnej spoločnosti. Aj preto vo svojej tvorbe a umeleckom výskume pracujem s posthumanistickými teóriami, ktoré na diskrimináciu prítomnú už v antickom svete považovanom za miesto zrodu demokracie trefne poukazujú. V súčasnosti sa venujem pretváraniu týchto mytologií pomocou feministických a queer- ekologických perspektív. Príbehy vzájomných vzťahov ľudského tela s telami mimoľudskými zasadzujem do kontextov 21. storočia. Potrebujeme nové mytológie, ktoré manifestujú nové spôsoby vzťahovania sa k planéte, mimoľudským aktérom, a napokon k nám samým.
1 Camille Henrot “Gross Fatigue” https://vimeo.com/87586331, 2014